Wednesday, July 27, 2016

Noapte buna si un somn linistit!

E noapte,sunetele muzicii se nasc,te invaluie si te inalta.Fie ca aceasta noapte sa-ti aduca somnul linistit,vise frumoase si un maine senin cu multe bucurii.Noapte buna,un gand bun peste noapte,si cald sa te imbratiseze.Noapte buna,un gand bun,doua soapte,si toate stelele aprinse pe un cer inalt,tu sa visezi frumos iar El sa te vegheze.Noapte buna,iertare,dintre toate ce-au fost si-or sa fie mereu,in genunchi,cand te duci la culcare,cred in El si in tot ce este mai bun.Canta un cantec,zi o poveste,si zi-mi noapte buna!Somnul este o stare reversibila in timpul careia nu suntem constienti de nimic si nu raspundem la mediul care ne inconjoara.Avem tendinta de a dormi aprox. 6-9 ore pe noapte,timp in care trecem prin mai multe cicluri de somn,fiecare cu o durata intre 1,5 si 2 ore. Fiecare ciclu trece printr-o serie de etape de somn care incep cu somnul cu miscare non-rapida a ochilor NREM etapele 1-4 si se continua cu somnul cu miscare rapida a ochilor REM care este asociat cu visarea.Somnul NREM reprezinta pana la 75-80% din somnul total,etapele 3 si 4 de somn avand o proportie ridicata,somnul cu unde lente sau profund,la inceputul noptii.Durata de somn REM in fiecare ciclu se mareste pe parcursul noptii.Calitatea,sincronizarea si durata somnului depind de interactiunea dintre doua sisteme biologice din creierul nostru.In primul rand,exista un ceas biologic care ne conduce ritmurile cotidiene de 24 de ore ale functionarii organismului si ale comportamentului nostru,inclusiv tiparele de somn/trezire.Aceste ritmuri zilnice sunt numite si ritmuri circadiene.In al doilea rand,exista un monitor de somn numit homeostat de somn,care actioneaza in creierul nostru precum un cronometru pentru oua,si monitorizeaza timpul cat suntem treji,acumuland presiune de somn,nisipul care umple clepsidra cronometrului.Cu cat stam mai mult timp treji,cu atat mai mare este presiunea somnului,clepsidra mai plina,iar atunci cand mergem la culcare,aceasta presiune dispare,clepsidra se inverseaza si se goleste,fiind pregatita sa inceapa sa se reacumuleze cand ne trezim.Anumite grupuri de celule din creier,precum si anumite substante pe care acestea le produc sunt implicate in mentinerea unei stari de trezie,in timp ce alte grupuri de celule pot produce substante care se opun acestei stari si induc somnul.Tulburarile de somn sunt foarte raspandite si foarte variabile,putand fi rezultatul unor dereglari ale ceasului biologic si/sau ale monitorului de somn.O cauza binecunoscuta a tulburarilor de somn o reprezinta faptul ca ceasul biologic nu este sincronizat in mod corect cu ora locala,asa cum se intampla in cazul decalajului de fus orar dupa un zbor cu avionul intr-o alta zona orara sau in timpul lucrului in ture.In functie de situatie,a adormi,insomnie la inceputul somnului,sau a nu adormi,insomnie in mentinerea somnului,poate deveni o adevarata lupta,astfel incat este posibil ca persoana respectiva sa doarma numai un timp foarte scurt noaptea si sa sufere de oboseala si somnolenta in timpul zilei.Un ceas biologic nesincronizat cu ora locala este un caz mult mai frecvent decat ne dam seama.Faptul simplu de a merge la culcare si de a ne trezi mai tarziu la sfarsitul saptamanii ii poate permite ceasului biologic sa avanseze in timp si poate face dificila trezirea lunea dimineata pentru a merge la munca.Persoanele care se trezesc fara dificultate extrem de devreme dimineata,ciocarlii,sau cele care se culca seara tarziu,bufnite,pot duce o adevarata lupta atunci cand incearca sa traiasca si sa functioneze intr-o societate cu orele lucratoare intre 9 si 17.Ciocarliile care se culca si se trezesc foarte devreme,se pot simti obosite daca s-au trezit de cateva ore atunci cand ajung la locul de munca si este posibil sa nu fie capabile sa socializeze seara pentru ca sunt obosite si vor sa doarma.Bufnitele se vor lupta sa se ridice din pat la timp pentru a ajunge la munca si pentru ca este posibil sa nu fi dormit suficient,este posibil sa nu dea randamentul dorit,devenind din ce in ce mai obosite.Anumite varste sunt asociate cu anumite probleme de somn,adolescentii tind sa aiba tipare de somn mai tarzii si se lupta sa se trezeasca dimineata pentru a merge la scoala.Pe masura ce inaintam in varsta,exista o crestere a numarului de probleme de somn pe care le resimtim,iar acestea includ trezirea devreme,trezirea tot mai frecventa in timpul noptii si dificultatea de a ramane adormit.Persoanele mai in varsta tind sa petreaca mai mult timp in interior,din cauza mobilitatii reduse si a faptului ca nu merg la munca,iar rezultatul este ca sunt expuse la mai putina lumina stralucitoare naturala.Pe masura ce imbatranim,se produc schimbari la nivelul ochilor nostri care pot reduce cantitatea de lumina,in special de lumina albastra,la care ceasul nostru raspunde si care ajunge la receptorii sensibili la lumina din partea din spate a ochilor.Intrucat lumina este esentiala pentru mentinerea ceasului nostru biologic in stare sincronizata cu ziua de 24 de ore,aceasta reducere a luminii care este transmisa creierului ar putea intrerupe sincronizarea ceasului biologic cu ora locala si,ar putea reduce forta semnalelor pe care ceasul biologic le emite pentru a regla tiparele de somn.O problema pe care o intampina numeroase persoane este incapacitatea de a se simti energice si de a actiona atunci cand se trezesc,iar acest lucru este cunoscut sub numele de inertia somnului.Etapa de somn din care ne trezim va afecta si gradul de severitate a inertiei,aceasta fiind mai severa daca ne trezim din somnul profund NREM etapele 3 si 4 decat daca ne trezim din somnul REM.Daca nu va este somn,nu dormiti,sa va puneti la scris ca si mine.Nu va lasati apasati de ganduri privitoare la somn,deseori omul sufera nu din pricina insomniei,ci a temerilor legate de aceasta.Necesitatile individuale de odihna si somn difera de la un om la altul.Important este sa ne cunoastem pe noi si sa hotaram singuri de cat timp avem nevoie pentru somn.Nu puteti dormi?Nu va necajiti,linistiti-va,rugati-va,respirati aer proaspat,beti o inghititura de apa.Oricat de obosit ar fi omul,oricat de mult ar munci si oricat de tarziu s-ar culca,somnul nu este ceva automat,cu reguli clare,ci un dar al lui Dumnezeu facut omului.De cate ori nu ne-am intins in pat,franti de oboseala,insa fara a putea adormi?Somnul este tot viata.Nu doar ziua traieste omul,ci si noaptea.In somn putem rosti rugaciune,in somn putem lupta cu gandurile aduse de diavoli,in somn putem iubi pe Dumnezeu si intreaga lui faptura.Pentru aceasta este nevoie insa de multa rugaciune in timpul zilei,cand noi putem lucra mai usor cu vointa noastra.Cu cat rugaciunea va deveni o constanta a vietii noastre constiente,cu cat mintea si inima noastra se vor odihni tot mai mult in cuvintele Domnului,cu atat se va misca in ele si in somn.Cand omul dobandeste o oarecare masura duhovniceasca,putandu-si pastra uneori trezvia,atunci pana si in somn el se va putea ruga,va fi constient de miscarile inimii si mintii sale si va putea lupta cu gandurile.Recunoastem semnele nepatimirii,ziua dupa ganduri,iar noaptea dupa vise.Insomniile sunt din ce in ce mai prezente in viata omului,mai ales in a celui de la oras,aflat tot timpul pe fuga,intr-un program incarcat ce parca nu vrea sa-l slabeasca nicioadata.Omul nu mai are somn bun,odihnitor,ci neodihnitor,fie el putin sau mult.Noaptea,Dumnezeu asteapta ca omul sa-si aduca aminte de El,cerand odihna si pace gandurilor,spre a adormi.Oare am uitat de faptul ca somnul este un dar al lui Dumnezeu?Nimeni nu spune ca parerile cercetatorilor nu sunt de luat in seama,insa a ramane doar la ele aduce multa mahnire lui Dumnezeu si multa durere omului.Este nevoie de rugaciune,este nevoie de un gand inaltat la Dumnezeu,de multumire sau de slavire pentru ziua ce a trecut,fie el si de cerere,pentru cea care va veni,inainte de a ne pune capul pe perna.Decat sa luam cine stie cate pastile,mai degraba citim un psalm,o rugaciune si adormim mai usor.Inainte de culcare,rugaciunea curateste mintea si inima,odihneste grijile zilei de maine.Rugandu-ne,vom avea un somn linistit si bun.Nevoia de somn difera de la om la om,insa,in medie,un om are nevoie de aproximativ 8 ore pentru un somn sanatos.Somnul insuficient pe termen lung genereaza si agraveaza problemele de sanatate,scurtand chiar si viata.Somnul insuficient pe termen scurt duce la degradarea treptata a performantelor intelectuale,a atentiei si a comportamentului.Pentru aceasta,nimeni sa nu se nevoiasca peste puteri in astfel de practici.A lupta cu somnul este intotdeauna o mare asceza,iar aceasta necesita smerenie,dragoste si ascultare.Si ne da noua celor ce mergem spre somn,odihna trupului si sufletului,si ne pazeste pe noi de intunecatul somn al pacatului si de toata intunecata si cea de noapte patima a dulcetii.Si ne daruieste noua,Dumnezeule, minte desteapta,cuget curat,inima treaza,somn usor si de toata nalucirea satanei nestramutat.Si ne scoala pe noi in vremea rugaciunii,toata noaptea,acum si pururea si in vecii vecilor.Amin!