Thursday, July 7, 2016

Super Alimente...

Super Alimentele sunt o categorie speciala de alimente,extrem de bogate in antioxidanti si alti nutrienti esentiali.De aceea,nu ar trebui sa lipseasca din alimentatia noastra zilnica.In acest articol am ales cate un Super Aliment reprezentativ pentru fiecare litera a alfabetului.Cu alte cuvinte,un Alfabet al SuperAlimentelor!
Avocado
Este o sursa excelenta de grasimi mononesaturate,care imbunatatesc nivelul colesterolului si reduc riscul de boli cardiovasculare,vitamina E un antioxidant puternic,vitamina B6 care promoveaza sanatatea pielii.
Insa,este si o sursa importanta de calorii,de aceea portia recomandata este o jumatate de avocado/zi.
Altele:Ananas,Afine,Alune
Broccoli
Se remarca prin continutul crescut de vitamina C si acid folic care reduc riscul de boli cardiovasculare, cancere si accidente vasculare,dar si de fibre,esentiale pentru digestie.Mai multe studii clinice importante au demonstrat ca introducerea in dieta a doar 400 g de broccoli pe saptamana a redus riscul de aparitie a cancerului de prostata si a altor tipuri de cancer.
Altele:Banane
Chia
Semintele de chia sunt bogate in magneziu, fier,calciu si potasiu,ajutand la reducerea stresului,cresterea rezistentei osoase si reglarea ritmului cardiac.Sunt si o sursa de proteine 4 g de proteine se gasesc in 2 linguri de seminte,insa aceste proteine nu sunt complete.De aceea,se recomanda combinarea acestora cu alimente bogate in lizina,carne,oua, nuci,pentru a forma proteine complete.
Altele:Conopida,Cirese,Curmale,Ceai verde,Ceminte de Canepa,Caju,Caise,Capsuni,Coacaze
Dovleac
Emblema portocalie a toamnei,dovleacul,este o sursa excelenta de vitamine si antioxidanti,inclusiv beta-caroten esential pentru sanatatea ochilor si a pielii,fibre si vitamina K.Insa,si semintele de dovleac sunt sanatoase.Fiind bogate in proteine,magneziu,zinc si potasiu,acestea previn afectiunile prostatei,scad riscul de calculi biliari si previn depresia.
Altele:Dovlecel
Eglefin
Este un peste oceanic,asemanator cu codul,bogat in proteine si acizi grasi omega-3,cu un continut caloric de numai 95 calorii/100 g.Dintre minerale,cel mai abundent este seleniul,implicat in preventia cancerelor,bolilor cardiovasculare si diabetului,iar dintre vitamine,vitaminele din complexul B,cu rol important in formarea celulelor sangvine si in metabolizarea alimentelor.
Fasole
Boabele de fasole sunt pline de fibre,acid folic si magneziu,studiile sugerand ca aceste leguminoase reduc colesterolul si riscul de cancer.Sunt,de asemenea,o sursa excelenta de fier,dintre toate sortimentele,fasolea alba parand sa aiba suprematia la acest mineral.Contin o cantitate destul de mare de proteine,dar nu totii aminoacizii esentiali,de aceea este necesara includerea in dieta zilnica si a altor surse de proteine.
Altele:Fistic
Goji
Cunoscute ca un “Superman” al alimentelor antioxidante,fructele de goji sunt extrem de bogate in vitamina A, o singura lingura furnizand 35% din doza zilnica recomandata.Printre alte “superputeri” se numara si melatonina,cu rol in controlul greutatii,reducerea trigliceridelor si LDL-colesterolului si cresterea HDL-colesterolului.
Altele: Grepfruit,Ghimbir,Guava
Hrean
Este folosit ca si condiment in numeroase bucatarii ale lumii.Printre avantajele nutritionale se numara,este sarac in calorii si grasimi,dar bogat in fibre,vitamine,minerale si compusi alil,o clasa de antioxidanti implicati in detoxifiere si cresterea imunitatii.
Iaurt probiotic
Probioticele sunt microorganisme benefice,responsabile de reglarea tranzitului intestinal,dar si de cresterea imunitatii,preventia anumitor tipuri de cancer sau chiar a unor afectiuni metabolice.Nu toate iaurturile sunt probiotice,ci doar cele care au specificat pe etichete “contin culturi active vii”.De asemenea,iaurtul este o sursa importanta de proteine complete,calciu,magneziu,potasiu,vitamina B2 si B12.
Altele:Seminte de In
Jalapeno
Fie ca vorbim despre ardeii iuti din America Centrala,America de Sud sau autohtoni,acestia au efecte miraculoase pentru sanatate.Elementul magic il constituie capsaicina,o substanta cu rol de accelerare a metabolismului,reducere a apetitului,dar si de crestere a imunitatii si scadere a riscului de infectii si cancer.
Kiwi
Pe langa vitamina C continuta in cantitate extrem de mare (240% din doza zilnica recomandata in doar 2 fructe),kiwi este bogat in acid folic,esential pentru sanatatea tuturor celulelor.Unele studii sugereaza ca reduce si riscul de boli cardiovasculare si cancer de colon.
Altele:Kale
Lamai
Componente ale familiei citricelor,lamaile sunt surse cunoscute de vitamina C,esentiala pentru productia de colagen (necesar pentru sanatatea oaselor, tendoanelor si ligamnetelor).De asemenea,contin flavonoide, substante care reduc riscul de boli cardiace,cancere si boli inflamatorii.Pentru a obtine beneficiile maxime, lamaile trebuie asociate cu alimente bogate in fier (legumele cu frunze verzi,carnea).
Altele:Lime,Linte,Lapte
Mere
Pe langa vitamina C si alte vitamine sau minerale,merele contin fitonutrienti,substante ce lupta impotriva radicalilor liberi,responsabili de aparitia inflamatiei,cancerelor,bolilor degenerative neurologice.O serie de studii au aratat ca merele si perele reduc riscul de accidente vasculare.De asemenea,contin fibre solubile, care regleaza digestia si cresc imunitatea.
Altele:Mandarine,Mango,Masline,Migdale,Mure,Merisoare
Nuci
Grasimile nesaturate din nuci sunt benefice pentru inima si pot contribui la reducerea colesterolului.Sunt de asemenea o sursa buna de proteine,putand constitui o gustare ideala.Contin numeroase substante antioxidante (melatonina,vitamina E,carotenoizi,polifenoli)care lupta impotriva proceselor de imbatranire, bolilor neurologice,imflamatiei si diferitelor tipuri de cancer.
Altele:Nectarine
Oua
Sunt unele dintre cele mai bune super-alimente,pentru ca furnizeaza o portie buna de proteine la un cost caloric redus:6 g de proteine la doar 70 de calorii,proteinele din ou fiind considerate standardul de aur datorita proportiei optime de aminoacizi esentiali.Sunt o sursa excelenta de vitamina A si D,dar si de colina (vitamina din complexul B),esentiala pentru dezvoltarea si functionarea normala a creierului.
Altele:Ovaz
Pepene rosu
Sarac in calorii si zaharuri,dar cu un continut crescut de apa,pepenele rosu poate reprezenta o gustare revigoranta,in special vara.Este bogat in vitamina A si C,dar si in licopen,un carotenoid esential gasit si in rosii care protejeaza organismul de actiunea razelor ultraviolete,reduce imbatranirea pielii si aparitia ridurilor,riscul de boli cardiace si de cancer.
Altele:Papaya,Piersici,Portocale,Pere,Prune
Quinoa
Contine aminoacizi esentiali,in special lizina,responsabila de cresterea si repararea tuturor tesuturilor din organism.Contine,de asemenea,o cantitate mare de fibre,fier,magneziu si mangan.
Ridichi
Indiferent de specie (albe, rosii sau negre),ridichile contin antocianine, substante prezente si in cirese si visine, care previn aparitia unor tipuri de cancer,in special cancerul de san.De asemenea,sunt implicate in refacerea tonusului muscular si indepartarea febrei musculare,dupa antrenamente intense.
Altele:Rosii,Rodii
Somon
Ca si alti pesti oceanici,somonul contine cantitati crescute de acizi grasi omega-3,care reduc risul de boli cardiovasculare.Studiile au demonstrat ca adaugarea in dieta a doar 100 g de somon,de 2 ori pe saptamana, a crescut nivelul de HDL-colesterol si a redus riscul de afectiuni cardiace.Printre alte efecte benefice ale acestor acizi se numara: protectia pielii de efectele nocive ale razelor ultraviolete,dar si imbunatatirea functiei cognitive,in special la adultii de varsta mijlocie.
Altele:Smochine,Sparanghel,Scortisoara,Spanac,Sfecla
Telina
La fel ca si morcovul si alte radacinoase,telina contine polifenoli,cu rol de protectie impotriva cancerului de colon,dar si leucemiei acute limfoblastice.Este o sursa importanta de vitamina K,fier,calciu si fosfor necesar metabolismului celular si sanatatii oaselor si dintilor.
Usturoi
Contine antioxidanti puternici care protejeaza celulele in special pielea de efectele radicalilor liberi. Cercetatorii au descoperit o asociere intre legumele ce contin substante allil,ceapa si usturoiul,si reducerea riscului de cancer endometrial si gastric.Efectele antibacteriene si de protectie cardiovasculara au fost,de asemenea,studiate si demonstrate.
Vinete
Sunt bogate in compusi fenolici cu actiune antioxidanta si antiinflamatorie,care au rolul initial de a proteja planta de radicalii liberi produsi de radiatiile ultraviolete.Introducand vinetele in alimentatia noastra,acesti compusi au efecte benefice asupra sanatatii,precum:efect anti-cancer,anti-microbian si anti-viral,dar si de reducere a LDL-colesterolului.
Altele:Visine,Varza
Zmeura
Este saraca in calorii si grasimi saturate,dar bogata in fibre si antioxidanti cu rol impotriva imbatranirii, inflamatiei,bolilor degenerative si cancerului.Contine numeroase vitamine si minerale,printre cele mai bine reprezenatte fiind:complexul B co-factor in metabolismul carbohidratilor,proteinelor si grasimilor,vitamina C, magneziu si potasiu...

No comments: